Närma dig Gud

Närma er Gud så ska han närma sig er. Jak 4:8

Bibelstället där Jakob lär oss att när vi närmar oss Gud, så kommer han oss till mötes, är helt fantastiskt när man tänker efter. Jesus själv hävdar samma sak, när han i berättelsen om den förlorade sonen, förklarar hur pappan springer den hemvändande sonen till mötes, TROTS att han betett sig otroligt illa. Vår Gud är kärlekens Gud, en kärlek han visat genom att ge oss frihet genom Jesus. Han lovar gå dig och mig till mötes när vi närmar oss honom. Det är bara det… HUR GÖR MAN?

Jag har gjort en akronym på ordet NÄRMA till hjälp. En liten manual man kan använda för att lättare närma sig Gud:

N

Var lite Nyfiken

Tänk till. Du har fått möjlighet att träffa och prata med Jesus! Visserligen ser du honom inte, men han lovar att han är hos dig och vill möta dig. Vad kan det mötet föra med sig? Låt din nyfikenhet gå över i förväntan…

för Herrens ögon sveper över hela jorden för att stärka dem som med sina hjärtan ger sig hän åt honom.

2 Krön


Låt din nyfikenhet gå vidare till ett:


Ä

Ärligt samtal med Jesus.

Berätta för honom högt eller tyst inom dig, vad du tänker på. Besvikelser, skuld, hopplöshet, oro, glädjeämnen, funderingar som snurrar… Han vill ha ett ärligt, uppriktigt möte med dig. Är det lättare, så ta fram en anteckningsbok och skriv ner dina tankar som ett brev till Honom.

När du gjort det, var inte så ivrig att springa vidare i livet utan ta lite tid att vänta in Jesus, vänd ditt inre mot Honom.

R

Rör dig i riktning mot honom. Det handlar om att vända sin uppmärksamhet från jaget till Honom, universums skapare. Att lyfta blicken från omständigheter till att se på Jesus och inget annat.

Ett sätt är enligt Paulus brev till Romarna, att se på naturen och inse vilken fantastisk skapare som ligger bakom. Eller tänk dig att han kommer dig närmare och närmare. Om du såg honom, skulle du kasta allt åt sidan och bara springa honom till mötes.

Nu ser vi honom inte, men han möter oss ändå:


M

Möt Honom i Ordet, bibeln.

Gud är i sitt ord. När vi läser bibeln, eller lyssnar på den via ljudbibeln, möter han oss. Där visar han på hur vi kan ta emot hans frid, bli av med skuld, komma loss från rädslor av olika slag. Han visar på hoppet och en seger bortom döden. När vi läser, talar Han till oss allmänt men då och då otroligt personligt.

När vi läser bibeln, öppnar vi oss för att Han ska bli allt mer påtaglig i våra liv.

A

Andas in Guds närvaro.

Peter Halldorf skriver: ”Vi är omfamnade av Gud, vare sig vi ber eller inte, tror eller inte, söker honom eller inte. Men genom att göra bönen till vår livsluft, blir vi alltmer medvetna om hans närvaro.”

Enklast är att tacka för allt man kan komma på.

”Det är gott att tacka Herren och att lovsjunga ditt namn, du den Högsta”.

Ps 92:2

Men stanna också till i tystnad. Guds viskningar hörs lättare i tystnaden. Skriv ner.


Närma er Gud så ska han närma sig er! Wow… vilket erbjudande. Vill du ha lite mer kött på benen finns predikan som ligger bakom de här orden, här på hemsidan, datum 3/5.





37 visningar